-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12221 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا استفاده از زيورآلات در حضور نامحرم گناه است؟

همان طوري كه ميدانيد، عفّت و پاك دامني، با آفرينش و فطرت زن، به هم آميخته است، به طوري كه هم خود زنان، خواهان عفّت و پاكدامني هستند و هم ديگران، زن را با اين ويژهگي ميخواهند. اسلام نيز، آفرينش زن و صلاح و خير او را در نظر گرفته و حجاب را لازم شمرده تا عفت بروني زن، با عفت دروني او، هماهنگ، و بنيان خانواده، مستحكم گردد و زيبايي و زينت زن، از آنِ همسرش باشد و زن، مانند كالاي ناچيزي، در معرض همه قرار نگيرد. بدين جهت، اسلام، به مسايل مربوط به عفّت عمومي، توجّه خاصي دارد. و علاوه بر واجب كردن حجاب، هرگونه عوامل تحريك كننده را ممنوع كرده است.

از آنجا كه بيرون انداختن زيور آلات، موجب مفاسد و جلب توجّه افراد بيماردل ميگردد، خداوند در سورة نور، آية سيويك، خطاب به پيامبر گفته است: به زنان با ايمان بگو: ديدهگان خود را ]از هر نامحرمي[ فرو بندند و پاكدامني ورزند و زيورهاي خود را آشكار نكنند، مگر آنچه ]به طور طبيعي[ از آنان پيدا است. و بايد روسري خود را بر گردن خويش ]فرود[ اندازند و زيورهايشان را، آشكار نكنند مگر براي شوهرانشان يا پدرانشان، يا پدران شوهرانشان، يا پسرانشان، يا پسران شوهرانشان، يا برادرانشان، يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان ]هم كيش[شان يا آن چه مالك شدهاند، يا مردان تابع خانواده كه به زنان رغبت و نيازي ندارند، يا كودكاني كه از زِهار زنان آگاه نگشتهاند....

فقها نيز با توجّه به اين آيه و حديثهايي كه در اين باره، وارد شده است، نماياندن زيور را، از سوي زنان، حرام دانستهاند.(ر.ك: تفسير نمونه، آيةالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 14، ص 449، انتشارات دارالكتب الإسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.